Gå tilbage til hovedindhold.

Syddansk Universitetsbibliotek - LibGuides

Endnote20-guiden - Referencesoftware

En guide på dansk til dig, der vil lære at bruge Endnote 20, så du kan få styr på dine referencer.

Opret et bibliotek

For at kunne benytte Endnote til at opbevare og styre dine referencer, skal du have et bibliotek til at opbevare referencerne i.

  • Et Endnote-bibliotek har altid følgeskab af en "data-mappe". Ellers virker det ikke.
  • Data-mappen oprettes automatisk, når et bibliotek oprettes og placeres ved siden af biblioteket. Lad være med at pille i data-mappen!
  • Endnote-biblioteket og datamappen er altså placeret i samme mappe på computeren - og det skal de blive ved med.
  • Endnote biblioteker + tilhørende data-mappe skal altid ligge i en mappe lokalt på din computer.
    Så gem ikke dit EndNote-bibliotek i iCloud, OneDrive, Dropbox eller andre lign. cloudbaserede services.

Opret bibliotek

  1. Vælg "Create new library".
  2. Opret dit bibliotek ved at give det et navn.
    • EndNote foreslår pr. default MyEndnoteLibrary.enl. Det skal du ændre til noget mere personligt, fx DitNavn.enl.
  3. Gem dit bibliotek under lokalt på computeren under Dokumenter.
    • Du kan vælge at oprette en specifik mappe under Dokumenter til EndNote-biblioteket, hvor du gemmer biblioteket.
    • Find Dokumenter (1), Opret evt. en undermappe, Giv dit bibliotek et personligt navn (2), Gem (3).

       
  4. VIGTIGT!
    EndNote-biblioteket skal gemmes lokalt i mappen Dokumenter eller en undermappe i Dokumenter.
    • Du må altså ikke gemme biblioteket i delte cloudbaserede services,  da disse "[...] are subject to corruption over time". Hvis du gemmer biblioteket i Dropbox, OneDrive, iCloud eller delte systemdrev risikerer du altså, at biblioteket på et tidspunkt går i stykker.
       
  5. EndNote-biblioteket åbner, når du har trykket Gem/Save.
    • Det kan være en fordel at maksimere vinduet i starten, så du kan se alle funktioner. Du kan se navnet på biblioteket i venstre hjørne.
  6. Når du fremover åbner EndNote via ikonet i proceslinjen, vil det være dette bibliotek, der åbner.

Opgave

  1. Luk EndNote helt.
  2. Find dit bibliotek via Finder i din mappe Dokumenter (evt. undermappe) og åbn det herfra.
    • Det fungerer ligesom Word. Åbner du et dokument, åbner Word automatisk. Det er lige sådan med EndNote og dit bibliotek.
  3. Når du har fundet placeringen i Dokumenter, vil du se, at der ligger to filer, som hedder det samme, men har forskelligt "filnavn".
    • Filen med Endnote-ikonet er dit Endnote-bibliotek. Den gule mappe er Bibliotekets tilhørende data-mappe.
  4. Data-mappen gemmer Endnote automatisk data i. Du skal ikke pille yderligere ved den.
    • Du må ikke smide data-mappen ud eller flytte den til et andet sted på computeren, så virker dit bibliotek ikke længere.
  5. Undgå så vidt muligt at flytte biblioteket fra denne placering under Dokumenter.
    • Hvis du flytter dit bibliotek til en ny placering, skal du altid huske at flytte data-mappen til den samme nye placering.
  6. Nu ved du, hvor dit bibliotek og data-mappe bor.
    • Her vil de blive liggende, også selv om du på et tidspunkt måske ikke har EndNote længere. Igen er det ligesom i Word og andre programmer; hvis du har programmet, kan du åbne filen.
  7. Åbn dit bibliotek herfra og gå videre til næste side: Konfigurer sync.

OBS - brug kun 1 bibliotek!

Du kan oprette flere biblioteker, men vi anbefaler at du kun bruger ét bibliotek af flere årsager:

  • Du kan kun synkronisere fra et bibliotek til din online EndNote-konto. Prøver du fra andre biblioteker end det første, vil EndNote merge bibliotekerne, og altså lægge dem sammen i din online version.
  • Har du brug for en opdeling, kan du oprette grupper til udvalgte referencer. Desuden kan du lave overkategorier for dine grupper, så en type grupper kommer i en kategori, og en anden type grupper i en anden.

Opret bibliotek

Nye brugere og erfarne brugere med ny computer, skal oprette et nyt bibliotek.

  1. Tryk på File / New.

     
  2. Opret dit bibliotek ved at give det et navn. EndNote foreslår pr. default MyEndnoteLibrary.enl.
    • Det skal du ændre til noget mere personligt, fx DitNavn.enl.
       
  3. Gem dit bibliotek under lokalt på computeren under Dokumenter.
    • Du kan vælge at oprette en specifik mappe under Dokumenter til EndNote-biblioteket, hvor du gemmer biblioteket.
    • Giv biblioteket et personligt navn (1), Skift til kolonnevisning (2), Naviger til den lokale Dokument-mappe (3) (4), Opret evt. en undermappe, Save (5)

      Vær opmærksom på, at det er den lokale Dokument-mappe på din Mac, du gemmer biblioteket i.
       
  4. VIGTIGT! EndNote-biblioteket skal gemmes lokalt i mappen Dokumenter eller en undermappe i Dokumenter.
    • Du må altså ikke gemme biblioteket i delte cloudbaserede services, da "[...] syncing folders corrupt over time". Hvis du gemmer biblioteket i Dropbox, OneDrive, iCloud eller delte systemdrev risikerer du, at biblioteket på et tidspunkt går i stykker.
       
  5. EndNote-biblioteket åbner, når du har trykket Gem/Save.
    • Du kan se navnet på biblioteket i midten af vinduet. Det kan være en fordel at maksimere (eller udvide) vinduet i starten, så du kan se alle funktioner.
  6. Når du fremover åbner EndNote via ikonet i docklinjen, vil det være dette bibliotek, der åbner.

Kan du ikke finde den lokale dokument-mappe?

Hvis din Macs primære dokument-mappe ligger i iCloud, kan du have svært ved at finde MAC'ens lokale dokument. Følg med her:

  1. Marker Programmer (el. Applications) i Finder.
  2. Højreklik og tryk på Vis i den overliggende mappe.
    mac19
  3. Vælg Macintosh HD / Brugere / Dit navn (kig efter huset).
    mac20
  4. I huset ligger den lokale dokument-mappe. (Hvis der ikke gør, så opret en og vælg selv, hvad mappen skal hedde).
  5. Placeringen skal være som herunder:
  6. Det kan være en ide at 'trække' huset over til Favoritter i menuen til venstre, så du nemt kan komme dertil igen.

Opgave

  1. Luk EndNote helt.
  2. Find dit bibliotek via Finder i din mappe Dokumenter (evt. undermappe) og åbn det herfra.
    • Det fungerer ligesom Word. Åbner du et dokument, åbner Word automatisk. Det er lige sådan med EndNote og dit bibliotek.
  3. Når du har fundet placeringen i Dokumenter, vil du se to filer, som hedder det samme, men har forskelligt "filnavn".
    Filen med Endnote-ikonet er dit Endnote-bibliotek. Den blå mappe er bibliotekets tilhørende data-mappe.

     
  4. Bibliotekets data-mappe gemmer Endnote automatisk data i. Du skal du ikke pille yderligere ved den.
    • Du må ikke smide data-mappen ud eller flytte den til et andet sted på computeren, så virker dit bibliotek ikke længere.
  5. Undgå så vidt muligt at flytte biblioteket fra denne placering under Dokumenter.
    • Hvis du flytter dit bibliotek til en ny placering, skal du altid huske at flytte data-mappen til den samme nye placering.
  6. Nu ved du, hvor dit bibliotek og data-mappe 'bor'.
    • Med mindre du flytter dem, vil de blive liggende, også selv om du på et tidspunkt måske ikke har programmet længere. Får du på et tidspunkt en ny version  af programmet, kan du åbne det igen. Igen er det ligesom i Word og andre programmer; hvis du har programmet, kan du åbne filen.
  7. Åbn dit bibliotek herfra og gå videre til næste side: Aktiver forkortelser af tidsskriftstitler.

OBS - brug kun 1 bibliotek!

Du kan oprette flere biblioteker, men vi anbefaler at du kun bruger ét bibliotek af flere årsager:

  • Du kan kun synkronisere fra et bibliotek til din online EndNote-konto. Prøver du fra andre biblioteker end det første, vil EndNote merge bibliotekerne, og altså lægge dem sammen i din online version.
  • Har du brug for en opdeling, kan du oprette grupper til udvalgte referencer. Desuden kan du lave overkategorier for dine grupper, så en type grupper kommer i en kategori, og en anden type grupper i en anden.

Syddansk Universitetsbibliotek
Odense | Esbjerg | Kolding | Slagelse | Sønderborg
+45 6550 2100 | sdub@bib.sdu.dk