Gå tilbage til hovedindhold.

Syddansk Universitetsbibliotek - LibGuides

NVivo gammel: Start et projekt

NVivo projekter

At lave et NVivo projekt indeholder ofte følgende opgaver:

  • Importere text, audio, video eller sociale medie filer
  • Lave en fil klassifikation for at kunne opbevare oplysninger om de enkelte filer
  • Lave memos for at logge tanker, ideer, udvikling i projektet
  • Lave cases for hver enkelt respondent/interviewperson/interessant
  • Lave en case classification for at kunne opbevare demografiske data
  • Kode data/filer
  • Udføre queries/forespørgsler
  • Visualisere data/analyser/resultater

Forskelle mellem NVivo for PC og Mac:

  • I NVivo for PC er der mulighed for at logge ens arbejdsprocess
  • Der laves automatisk en recovery fil for projektet i NVivo for PC. Denne mulighed eksisterer ikke i Mac versionen.

NVivo for PC

Lave et nyt projekt

  • Åben NVivo 12
  • Vælg "Blank project" på startsiden
    1. ​Tilføj projektets titel
    2. Lav en beskrivelse
    3. Gem projektet på en sikker lokalition på din computer
    4. Vælg om du vil logge din arbejdsproces

Projektets indstillinger

Ændre projektets beskrivelse, opsætning eller logning
  1. Vælg "File" inde i projektet
  2. Vælg "Info"
  3. Vælg "Project Proporties"
  4. Vælg fanen "General" for at ændre beskrivelsen, sprog eller om man vil logge arbejdsprocessen
    • Sprog er som udgangspunkt "English (US)". Det er ikke muligt at vælge dansk, men man kan ændre det til "Other". Se mere om årsager til at opdatere sprogindstillingen i "Query" fanen. 
  5. Tilføje en adgangskode (hvis man ønsker det
    • Vælg fanen "Passwords"

Project Recovery

NVivo for PC laver automatisk en recovery file. Tjek om recovery filen er gemt på en korrekt lokation ved at
  1. Vælg "File" inde i projektet
  2. Vælg "Options"
  3. Vælg fanen "Projekt Recovery"
  4. Vælg hvor ofte recovery filen skal gemmes
  5. Vælg lokation for recovery filen

NVivo for Mac

Lave et nyt projekt

  • Åben NVivo 12
  • Vælg "Create new project" på startsiden
    1. ​Tilføj projektets titel
    2. Lav en beskrivelse
    3. Gem projektet på en sikker lokalition på din computer

Projektets indstillinger

Ændre projektets beskrivelse, opsætning eller logning
  1. Vælg "File" inde i projektet
  2. Vælg "Project Proporties"
  3. Vælg fanen "General" for at ændre beskrivelsen eller sprog
    • Sprog er som udgangspunkt "English (US)". Det er ikke muligt at vælge dansk, men man kan ændre det til "Other". Se mere om årsager til at opdatere sprogindstillingen i "Query" fanen. 
  4. Tilføje en adgangskode (hvis man ønsker det)
    • Vælg "Passwords"

Syddansk Universitetsbibliotek
Odense | Esbjerg | Kolding | Slagelse | Sønderborg
+45 6550 2100 | sdub@bib.sdu.dk