NVivo gammel: Filer og Fil klassifikation

Filer og Filklassifikation

I NVivo er det muligt at arbejde med mange forskellige filtyper. Overordnet kan man inddele dem i typerne: dokumenter, medier, sociale medier, datasæt, billeder, og referencer. Man kan bruge fil klassifikationer til at gemme oplysninger om filerne, for eksempel interviewdato, lokation og interviewer.

Filtyper i NVivo

Dokumenter

Dokumenter kan skabes i NVivo eller importeres. De kan f.eks. være transkriberede interviews, feltnoter, kildemateriale og litteratur. Dokumenttyperne Word og Text kan redigeres i NVivo, mens dette ikke er muligt for PDF filer.

• Word (doc, docx)
  • Text (rtf, txt)
  • PDF (pdf)

Medier

Det er muligt at importere både audio- og videofiler. Man kan vælge at kode og analysere audio- og videofilerne med eller uden transkriberet tekst.

Filtyper:

• MPEG-1 Audio Layer 3 format (mp3)
  • MPEG-4 Audio format (m4a)
  • Microsoft Windows Media formats (wma, wav)

• MPEG formats (mpg, mpeg, mpe, mp4)
  • Windows Media formats (avi, wmv)
  • QuickTime formats (mov, qt)

Sociale Medier (NCapture)

NCapture er en gratis browserudvidelse, som gør det muligt at samle informationer/data og importere disse ind i NVivo. De fleste hjemmesider kan indsamles som PDFs, men dele af Facbook, Twitter og YouTube kan hentes som datasæts, videoer og billeder. NCapture filerne (.nvcx) kan også indeholde information som URL og indsamlingstidspunkt, samt beskrivelser, memos og koder, hvis disse er specificeret i dataindsamlingen med NCapture.

Filtyper:

• Hjemmesider (kun som PDF)

Datasæt

Datasæt er struktureret data arrangeret i rækker og kolonner, og i NVivo vil de ofte bestå af spørgeskema data. Datasæt kan ikke redigeres i NVvivo, men man kan kode dem ved hjælp af Nodes og/eller Cases.

Filtyper:

• Microsoft Excel Spreadsheet (xlsx, xls)
  • Tekst filer (csv, txt)

Billeder

Man har mulighed for at importere billeder ind i sit NVivo projekt, hvorefter man kan lave en log over indholdet af billedet. Derudover kan man kode billedet ved brug af Nodes eller Cases.

• Windows bitmap (bmp)
  • Graphic Interchange Format (gif)
  • Joint Photographics Expert Group (jpg, jpeg)
  • Portable Network Graphics (.png)
  • Tagged Image File Format (tif, tiff)

Referencer

Man kan importere og arbejde med bibliografisk data i NVivo, f.eks. når man skal lave et litteraturreview. Hvis man bruger en referencer manager, er det muligt at importere referencerne fra sin reference manager og automatisk skabe filklassifikationerne til filerne. Derudover er muligt at importere de vedhæftet filer fra reference managerne, f.eks. fuldtekst af publikationer.

NVivo understøtter følgende reference managers

• Endnote
  • Mendeley
  • Refworks
  • Zotero

Filtyper

• RIS
  • XML

PC

Import af filer:

1. Vælg fanen "Import" i den horisontale navigationsmenu
  2. Vælg "Files" for at importere word, pdf, audio eller video filer. For at importere andre filtyper, vælg den mulighed, som stemmer overens med den ønskede filtype.
  3. Find og vælg en eller flere filer, slut af med at klikke "import."
  4. Det er muligt at lave en case, når man importere filer, men cases kan også blive tilføjet på et senere tidspunkt. Se mere om cases i fanen "Case and Case Classification"

Den følgende video demonstrere hvordan man starter et nyt projekt og importere filer (videoen er på engelsk)

Mac

Import af filer:

1. Vælg fanen "Data" i den horisontale navigationsmenu
  2. Vælg "Documents" for at importere word filer. For at importere andre filtyper, vælg den mulighed, som stemmer overens med den ønskede filtype.
  3. Find og vælg en eller flere filer, slut af med at klikke "import."