Konverter referencer i Word

Der kan være flere grunde til, at du kan få brug for at konvertere dine referencer i et worddokument. Du kan vælge mellem at konvertere til 1) Uformaterede referencer eller 2) Ren tekst (plain text).

1. Uformaterede referencer

Ved uformaterede referencer forstås, at du midlertidigt slår Endnotes forbindelse til Word fra. Så vil dine referencer blive vist i 'koder' med tuborg-klammer { ... } og referencelisten vil forsvinde midlertidigt.

Der kan være flere grunde til at konvertere til uformateret:

• Du skal sende et udkast til en medstuderende eller kollega, som skal give feedback eller læse korrektur.
  • Endnote arbejder langsomt fordi du sidder med et større dokument.
  • Du skal 'klippe' flere dokumenter med Endnote-referencer sammen til ét samlet dokument.

Ved at trykke Update Citations & Bibliography i dokumentet, genskaber du forbindelse til Endnote-biblioteket, referencerne ser igen pæne ud og referencelisten gendannes sidst i dokumentet.

Uformaterede referencer

1. Vælg Convert to Unformatted Citations via Convert Citations and Bibliography.

2. Referencerne skifterne nu udseende og vises med tuborgklammer {...}. Referencelisten i bunden af dokumentet forsvinder.

3. Vælg Update Citations & Bibliography for at opdatere dokumentet og tage kontakt til Endnote-biblioteket igen. Referencerne vil igen se korrekte ud, og referencelisten gendannes.
  1. Vælg Convert to Unformatted Citations fra Tools.

Ren tekst

2. Ren tekst (Plain text)

Hvis du konverterer til Plain Text opretter word en kopi af dit dokument. I den kopi er teksten renset for endnote-koder. Referencer og referenceliste står som 'ren' tekst, og der er ikke længere forbindelse med dit endnotebibliotek.

OBS - Gem originalen! Det kan være at du får brug for den senere.

Convert to Plain text kan bruges til følgende:

• Når du skal sende dit dokument til nogen (fx tidsskrift, reviewer eller vejleder), der kræver et dokument uden Endnote-formatering.
  • Når du har brug for at arbejde med dit layout inden aflevering, så kan du frit rykke rundt på alle afsnit - også i referencelisten.

I plain text-kopien er der ikke længere kontakt til endnotebiblioteket. Hvis du indsætter nye referencer i denne kopi, vil Endnote 'starte forfra', og du vil få endnu en litteraturliste i bunden af dokumentet.

Har du brug for at redigere noget, efter du har oprettet en kopi i Plain text, skal du derfor tilbage til det originale dokument for at redigere yderligere.

Ren tekst

1. Vælg Convert to Plain Text via Convert Citations and Bibliography.

2. Du bliver oplyst at Endnote vil oprette en kopi af dit dokument, og at dit originale dokument ikke bliver berørt. Tryk OK til dette.

3. En kopi af dokumentet uden Endnote-formatering åbner. Læg mærke til filnavnet øverst. Dit oprindelige dokument er stadig åbent bag ved. Gem originalen, hvis du skulle få brug for at tilføje flere referencer fra Endnote. Den nye kopi i plain-text skal du gemme med et andet navn, så du ikke overskriver originalen.
  1. Vælg Convert to Plain Text fra Tools.

3. En kopi af dokumentet uden Endnote-formatering åbner. Læg mærke til filnavnet øverst. Dit oprindelige dokument er stadig åbent bag ved. Gem originalen, hvis du skulle få brug for at tilføje flere referencer fra Endnote. Den nye kopi i plain text skal du gemme i et andet navn, så du ikke overskriver originalen.