Skip to main content

Endnote-Guiden

En guide på dansk til dig, der vil lære at bruge Endnote.

Velkommen til Endnote-guiden*logo

Formålet med denne guide er at vise og instruere i at bruge referencehåndteringsprogrammet EndnoteX9.

Guiden er delt op i tre dele:

  1. Kom i gang med Endnote.
  2. Lær at bruge Endnote.
  3. Lær at bruge Endnote fra Word.

Til guiden hører også en FAQ, hvor du kan finde svar eller stille spørgsmål, som vi løbende besvarer.

Guiden kan benyttes af studerende såvel som forskere og undervisere.

Finder du fejl eller ting, der ikke virker, eller har du spørgsmål til guidens indhold, så kontakt os på endnote@bib.sdu.dk.

Sådan fungerer Endnote

Endnote er et selvstændigt program, du installerer på din computer. Via en plugin-funktion kan Endnote benyttes i Word og Powerpoint. Du har således både programmet, hvor du har dit bibliotek med referencer og evt. vedhæftede artikler - og en adgang til dit Endnotebibliotek via Word el. Powerpoint.

Endnote fungerer i første omgang ved, at man i Endnote-programmet opretter et bibliotek (på MAC's oprettes det automatisk).
Herefter downloader man reference-filer fra forskningsdatabaser - alternativt indtaster dem manuelt i sit Endnotebibliotek.

endnote2

Via et worddokument eller powerpoint kan man nu sætte udvalgte referencer ind i sin tekst, imens man skriver, hvortil der automatisk og løbende vil blive dannet en litteraturliste i bunden af dokumentet.

EndNote er udviklet af Clarivate Analytics, som er en del af forlaget Thomson Reuters. Programmets plugin-funktion er udviklet til Microsoft Word og Powerpoint, men man kan med lidt god vilje også bruge Endnote i et Google Dokument - det er dog nødvendigt til sidst at have et Word-program for at 'afslutte' opgaven.

*) We advise English users to to follow one of our installation guides: 

and use Endnote's official guide.