Gå tilbage til hovedindhold.
Det ser ud til, at du bruger Internet Explorer 11 eller ældre. Denne hjemmeside fungerer bedst med moderne browsere som de nyeste versioner af Chrome, Firefox, Safari og Edge. Hvis du fortsætter med denne browser, kan du komme til at se uventede resultate

EndnoteX9-Guiden - Referencesoftware

En guide på dansk til dig, der vil lære at bruge Endnote X9, så du kan få styr på dine referencer.

Deling af referencer

...er oplagt, hvis du skal samarbejde med andre om et projekt eller en opgave.

En forudsætning for at dele referencer er, at både du og den/dem du vil dele med har Endnote installeret, og at der er konfigureret en synkronisering fra Endnotebibliotek til Endnote Online konto. Hvis I ikke har gjort det, så gennemgå 1. Kom i gang med Endnote/Konfigurer Sync (backup i Endnote Online) først.

Du kan dele dine referencer med andre på flere måder:

  1. Deling af dit bibliotek.
  2. Deling af en gruppe.
  3. Deling af referencer via Words "Traveling Library"...

OBS: Det kan IKKE anbefales at dele et bibliotek via OneDrive, Dropbox, iCloud, Drev el. lign., da biblioteket vil gå i stykker henover tid. Læs også vores anbefalinger om, hvor man IKKE bør gemme sit bibliotek: https://libguides.sdu.dk/endnote/opret_bibliotek - under overskriften VIGTIGT.

1. Deling af et bibliotek...

... er den delingsfunktion, der giver både ejer og modtager af biblioteket flest tilgængelige funktionaliteter. Skal I arbejde tæt sammen om et projekt eller en opgave, hvor alle skal yde omtrent lige meget, bør I vælge denne delingsmulighed.


  1. Sørg for at dit bibliotek er 'ny'-synkroniseret til MyEndnoteWeb. Hvis du er i tvivl, så kig her: https://libguides.sdu.dk/endnote/sync
  2. Tryk på knappen Share Library.
    undefined
  3. Indtast mailen til den eller de personer, du ønsker at dele dit bibliotek med. Mailen skal være den mail, vedkommende har registreret sig med på www.myendnoteweb.com.
  4. Sørg for at markere Read & Write, hvis vedkommende skal kunne tilføje, fjerne eller referencer i dit bibliotek,
  5. Tryk på Invite.
    undefined
  6. Den person du har inviteret, modtager nu en invitation pr. mail, hvor adgangen skal verificeres.
  7. Herefter kan vedkommende tilgå og arbejde i dit bibliotek ved at åbne sit Endnoteprogram og via fanen File vælge Open Shared Library.
  8. Via Open Shared Library åbnes dit delte bibliotek, så selv om vedkommende har et bibliotek med egne referencer i, bliver de to biblioteker altså ikke mikset.
  9. Den, der arbejder i en andens delte bibliotek, skal altid starte Endnote med at åbne det delte bibliotek via i Open Shared Library.
  10. Når det delte bibliotek er åbent, kan man i et worddokument indsætte referencer derfra.
  1. Sørg for at dit bibliotek er 'ny'-synkroniseret til MyEndnoteWeb. Hvis du er i tvivl, så kig her: https://libguides.sdu.dk/endnote/sync
  2. Tryk på knappen Share Library.
    mac31
  3. Indtast mailen til den eller de personer, du ønsker at dele dit bibliotek med. Mailen skal være den mail, vedkommende har registreret sig med på www.myendnoteweb.com.
  4. Sørg for at markere Read & Write, hvis vedkommende skal kunne tilføje, fjerne eller referencer i dit bibliotek,
  5. Tryk på Invite.
  6. undefined
  7. Den person du har inviteret, modtager nu en invitation pr. mail, hvor adgangen skal verificeres.
  8. Herefter kan vedkommende tilgå og arbejde i dit bibliotek ved at åbne sit Endnoteprogram og via fanen File vælge Open Shared Library.
  9. Via Open Shared Library åbnes dit delte bibliotek, så selv om vedkommende har et bibliotek med egne referencer i, bliver de to biblioteker altså ikke mikset.
  10. Den, der arbejder i en andens delte bibliotek, skal altid starte Endnote med at åbne det delte bibliotek via i Open Shared Library.mac32
  11. Når det delte bibliotek er åbent, kan man i et worddokument indsætte referencer derfra.

2. Deling af en gruppe...

... er kun praktisk, når det primære ansvar for projektet ligger hos den, der 'ejer' gruppen, og når de andre kun skal bidrage til projektet i mindre grad.

Vedkommende, som får adgang til gruppen får ikke alle de funktioner, som gruppeejeren har, hvilket kan være en grund til at vælge at dele hele biblioteket i stedet for. Hvis du benytter denne løsning, skal vedkommende du deler med, have installeret Endnote og oprettet en profil på www.myendnoteweb.com.


  1. Marker den gruppe, du vil dele.
  2. Højreklik på gruppen.
  3. Tryk på Share Group.
    delegruppe
  4. Indtast mailen til den eller de personer, du ønsker at dele dit bibliotek med. Mailen skal være den mail, vedkommende har registreret sig med på www.myendnoteweb.com.
  5. Sørg for at markere Read & Write, hvis vedkommende skal kunne tilføje, fjerne eller referencer i dit bibliotek,
  6. Tryk på Invite.
  7. delegruppe2
  8. Den person du har inviteret, modtager nu en mail, hvor adgangen skal verificeres.
  9. Herefter kan vedkommende tilgå og arbejde i din gruppe ved at åbne sit Endnoteprogram og tilgå gruppen via Groups Shared by Others i menuen i venstre side.
    delegruppe3

Ved klik på gruppen, åbner den i Endnote Online på www.myendnoteweb.com, og vedkommende kan altså kun arbejde med biblioteket via Endnote Online.


Til dig, der har fået adgang til en andens gruppe

Hvis du har fået adgang til en andens gruppe, bør du indstille adgangen til, at du kan bruge den i Word (Cite while you write) også.

  1. Log ind på Endnote Online (www.myendnoteweb.com).
  2. Tryk på Organize i den øverste tværgående menu.
  3. Vælg Others Groups.
  4. Sørg for at der er markeret ved Show og Use for Cite While You Write.
    delegruppe4


    Læs mere om brug af Endnote Online i Word i guiden under 3. Brug Endnote i Word / Brug Endnote Online i Word.
  1. Marker den gruppe, du vil dele.
  2. Højreklik på gruppen.
  3. Tryk på Share Group.
    mac33
  4. Indtast mailen til den eller de personer, du ønsker at dele dit bibliotek med. Mailen skal være den mail, vedkommende har registreret sig med på www.myendnoteweb.com.
  5. Sørg for at markere Read & Write, hvis vedkommende skal kunne tilføje, fjerne eller referencer i dit bibliotek,
  6. Tryk på Invite.
  7. delegruppe2
  8. Den person, du har inviteret, modtager nu en mail, hvor adgangen skal verificeres.
  9. Herefter kan vedkommende tilgå og arbejde i din gruppe ved at åbne sit Endnoteprogram og tilgå gruppen via Groups Shared by Others i menuen i venstre side.
    delegruppe3

Ved klik på gruppen, åbner den i Endnote Online på www.myendnoteweb.com. Vedkommende kan altså kun arbejde med biblioteket via Endnote Online.


Til dig, der har fået adgang til en andens gruppe

Hvis du har fået adgang til en andens gruppe, bør du indstille adgangen til, at du kan bruge den i Word (Cite while you write) også.

  1. Log ind på Endnote Online (www.myendnoteweb.com).
  2. Tryk på Organize i den øverste tværgående menu.
  3. Vælg Others Groups.
  4. Sørg for at der er markeret ved Show og Use for Cite While You Write.
    delegruppe4


    Læs mere om brug af Endnote Online i Word i guiden under 3. Brug Endnote i Word / Brug Endnote Online i Word.

3. Deling af referencer via Words "Traveling Library"...

... er er en fordel, hvis I skal samarbejde om et projekt eller en opgave og har aftalt at skiftes til at skrive på samme dokument.
I et dokument med endnote-referencer i, oprettes automatisk et "Traveling library". Hvis du sender et worddokument til en anden digitalt, kan vedkommende hente dokumentets referencer over til eget bibliotek. I deler såldes hverken bibliotek eller gruppe, men henter hinandens nye referencer, hver gang I sender dokumentet frem og tilbage imellem jer.


  1. Worddokumentet som du har modtaget digitalt, skal du først gemme et sted på din computer med et ændret dokumentnavn.
  2. Åbn dokumentet fra den placering, hvor dokumentet er gemt.
  3. Tryk Export to Endnote og vælg Export Traveling Library.
    travellinglibrary
  4. Tilføj til dit eksisterende bibliotek alternativt opret et nyt bibliotek. Oftest vil man tilføje til sit hovedbibliotek, men der kan være grunde til at oprette et sekundært bibliotek.
    undefined
  5. Når Export complete-boksen vises er referencerne fra dokumentet kopieret til dit bibliotek, og du kan bruge referencerne herfra.
  1. Worddokumentet, som du har modtaget digitalt, skal du først gemme et sted på din computer med et ændret dokumentnavn.
  2. Åbn dokumentet fra den placering, hvor dokumentet er gemt.
  3. Under Tools trykker du på Export Traveling Library.
  4. Tilføj til dit eksisterende bibliotek alternativt opret et nyt bibliotek. Oftest vil man tilføje til sit hovedbibliotek, men der kan være grunde til at oprette et sekundært bibliotek.
  5. Når Export complete-boksen vises, er referencerne fra dokumentet kopieret til dit bibliotek, og du kan bruge referencerne herfra.

Syddansk Universitetsbibliotek
Odense - Esbjerg - Kolding - Slagelse - Sønderborg
Telefon: +45 6550 2100
Email: sdub@bib.sdu.dk

Bibliotekets betjeningstider.