Gå tilbage til hovedindhold.
Det ser ud til, at du bruger Internet Explorer 11 eller ældre. Denne hjemmeside fungerer bedst med moderne browsere som de nyeste versioner af Chrome, Firefox, Safari og Edge. Hvis du fortsætter med denne browser, kan du komme til at se uventede resultate

Mediacamp: Målgrupper

Målgrupper

Dilemma

Læsernes forventninger
En minister foreslår, at man tjekker danskernes private skraldespande for at få kendskab til danskernes affaldssorteringsvaner.Du arbejder på en landsdækkende avis, og du ved, at dine læsere har stor interesse i denne sag. De forventer, at I går hårdt til ministerens udmelding. Sammen med en kollega har du derfor fået til opgave at finde ud af, om ministeren egentlig selv sorterer sit affald. Kollegaen foreslår, at I da bare går op til ministerens hus, snupper skraldespanden og tjekker indholdet.
1) Er du med på den ide?
2) Hvilke overvejelser gør du dig?
3) Er der forskel på hvad, forskellige medier kan tillade sig?
 

Opgaveark

Medie-Danmark

Gå på opdagelse på berlingske.dk, dr.dk/ultranyt og denkorteavis.dk

1) Beskriv ligheder og forskelle på de 3 medier. Tag udgangspunkt i konkrete eksempler.

2) Hvem mener du, de 3 medier henvender sig til? - Beskriv målgrupperne og begrund.

 

Dig selv

1) Beskriv dig selv som mediebruger.

2) Hvad skal der til for at et journalistisk medie kan fange din interesse?

 

Dit produkt

1) Hvilken målgruppe ønsker du at ramme med dit eget journalistiske projekt?

2) Hvad skal du gøre for at fange denne målgruppe?

Syddansk Universitetsbibliotek
Odense | Esbjerg | Kolding | Slagelse | Sønderborg
+45 6550 2100 | sdub@bib.sdu.dk