Gå tilbage til hovedindhold.

Syddansk Universitetsbibliotek - LibGuides

AI-guiden

Muligheder & Begrænsninger

I et feltstudie af Bastani et al. (2024) delte man på et tyrkisk gymnasium ca. 1000 elever op i tre grupper i faget matematik:

  1. GPT Base: fri adgang til AI
  2. GPT Tutor: pædagogisk begrænset adgang til AI
  3. Kontrolgruppe: ingen adgang til AI.

Undervejs i øvelserne forbedrede den første gruppe sig med 48 %, og gruppe 2 forberede sig med 127 %. Da værktøjerne blev fjernet til eksamen, klarede gruppe 1 sig 17 % dårligere end gruppe 3 (kontrolgruppen), der slet ikke havde brugt AI. Og gruppe 2 klarede sig omtrendt lige så godt som kontrolgruppen.

 

(Grafik genereret af Copilot på baggrund af artiklen fra Bastani et al., 2024)

Så ifølge dette studie kan man, hvis man bruger AI ukritisk, risikere at forstå stoffet dårligere, end hvis man ikke havde brugt AI. Bruger man AI indrettet med en form for tutor eller pædagogisk begrænsning, præsterer man ligeså godt som, hvis man ikke havde brugt AI - men man løser opgaverne hurtigere. Og en eventuel forbedring i løbet af semestret, bliver ikke nødvendigvis overført til eksamen.

Så vend dig til at bruge AI som en sparringspartner for det, du skal lære. Overlad ikke din tankekapacitet til AI og brug det ikke som en facitliste.


Bruger du AI som en sparringspartner er der mange muligheder. 

Men vær opmærksom på begrænsningerne.

 

Syddansk Universitetsbibliotek
Odense | Esbjerg | Kolding | Slagelse | Sønderborg
+45 6550 2100 | sdub@bib.sdu.dk