Ophavsret for undervisere på SDU: Billeder

CopyDan BilledKunst

SDU har indgået aftale med Copy-Dan Billedkunst (VISDA)hvilket betyder at du til intern undervisningsbrug og til brug i opgaver må hente billeder fra internettet og fra bøger.

Med Billedkunst-aftalen MÅ du:

• Hente billeder fra åbent tilgængelige sider på internettet
  • Indskanne billeder fra bøger, postkort, ugeblade mv.
  • Bruge billederne i PowerPoint-præsentationer og i opgaver
  • Fremstille undervisningsforløb med billeder til Smartboards
  • Gemme egne præsentationer med billeder på Smartboards og genbruge og/eller dele disse undervisningsforløb med andre undervisere på institutionen
  • Gemme egne undervisningsforløb, PowerPoint-præsentationer, opgaver og opgaveløsninger med billeder på institutionens intranet eller på USB lagermedier
  • Indsætte billeder i de studerendes rapporter og opgaveløsninger
  • Udveksle digitale undervisningsforløb, opgaveløsninger og rapporter med billeder via e-mail mellem institutionens undervisere og studerende
  • Oprette et billedarkiv på institutionens intranet

Med BilledKunst-aftalen må man IKKE:

• Bruge billederne uden for institutionen eller udveksle dem med andre end institutionens undervisere og studerende
  • Bruge billederne til andet end undervisningsformål
  • Gøre billederne tilgængelige på åbent internet, herunder på institutionens hjemmeside
  • Lagre billederne på et intranet, som ikke har adgangsbeskyttelse
  • Manipulere eller ændre i billederne

Husk altid at oplyse hvor billederne stammer fra, og vær opmærksom på, at der er en række kunstnere og fotografer, hvis værker ikke må bruges. Du kan se listen her:

Colourbox

Som ansat og studerende ved SDU har du har adgang til billedarkivet Colourbox, som giver fri adgang til masser af billeder, videoer og illustrationer.
Husk: Skriv altid Colourbox i byline under billederne.

Studerende:
Se mere her for yderligere oplysninger og adgang.

Ansatte:
Der skelnes mellem undervisningsbrug og kommerciel brug.
Billederne er egnet til både web og print
Se her for yderligere oplysninger.

Creative Commons

Billeder til ekstern brug:
Skal du bruge billeder til ekstern brug skal du sørge for at indhente tilladelse fra ophavsmanden. Du kan evt. prøve at finde billeder der er lagt under en Creative Commons (CC) licens eller noget tilsvarende.
Læs mere om Creative Commons her: http://www.creativecommons.dk/

Kontakt

For yderligere oplysninger kontakt Line Kronqvist Jensen eller Jens Dam på biblioteket.