Dansk / Nordisk: Aviser/Nyhedskilder

Beskrivelse af materialer og gode råd til Dansk / Nordisk

Papirudgaver og mikrofilm

Syddansk Universitetsbibliotek holder papirudgaven af alle de større danske aviser samt en del udenlandske aviser. Ved at søge i bibliotekets katalog kan man få et overblik over bestanden af trykte aviser på Syddansk Universitetsbibliotek med angivelse af deres placering. Aviserne kan benyttes på biblioteket i lighed med bibliotekets øvrige materialer.

Hvis de ønskede avisartikler ikke findes online, har SDUB mikrofilm af de landsdækkende danske aviser og nogle udenlandske aviser mange år tilbage. Også disse kan søges i bibliotekets katalog. Mikrofilm kan benyttes på biblioteket, og der kan bestilles kopier til gældende pris.

Aviser og medier

Den mest relevante kilde for danskstuderende er Infomedia, som giver mulighed for at søge i de danske aviser, både landsdækkende og lokale, fra 1990. Biblioteket har desuden en stor samling af danske aviser fra før 1990, som findes på mikrofilm.

Ud over Infomedia er der også via Mediestream adgang til ældre aviser i digital form, hvor der løbende kommer adgang til flere aviser. Der er dog kun adgang til artikler, som er mere end 100 år gamle, og grænsen rykker sig således hvert år. Mediestream findes let ved at skrive Mediestream i søgefeltet på forsiden af bibliotekets hjemmeside.

Læs mere i Mediestreams egen vejledning: http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/info/2

Dækningen kan bedst beskrives således:

• Avisartikler før januar 1921: Kan søges frem i Mediestream. Her logges ind med WAYF (med SDU-login) via SDUB's hjemmeside. I kan søge fritekst i alle artiklerne, men en gang imellem kan I godt opleve underlige resultater på grund af skanningens kvalitet.
  • Avisartikler mellem 1921 og 1990: Kan i et vist omfang søges gennem Mediestream, men I kan ikke få adgang til artiklen. I kan finde en præcis reference, fx Jyllands-Posten, 5. maj, 1945, 1. sektion, s. 5, men derefter er I nødt til at finde selve artiklen i vores mikrofilm.
  • Avisartikler efter 1990: Kan søges frem i Infomedia, hvor der også er adgang til den fulde tekst, og i mange tilfælde også til at se originalversionen af artiklen, så det er muligt at se, hvordan den er sat op på siden.

Bibliotekets ressourcer inden for aviser og nyhedskilder kan ses via dette link:

LexisNexis

Press Display