Gå tilbage til hovedindhold.
Det ser ud til, at du bruger Internet Explorer 11 eller ældre. Denne hjemmeside fungerer bedst med moderne browsere som de nyeste versioner af Chrome, Firefox, Safari og Edge. Hvis du fortsætter med denne browser, kan du komme til at se uventede resultate

Citizen Science - SDU: Scientific Literacy

Definition - Hvad er Scientific Literacy?

Scientific literacy kaldes ”videnskabs-kompetence”

Videnskabs-kompetence er:

  • viden og forståelse af videnskabelige begreber, processer og metoder
  • ved at man kan læse og forstå videnskabelige artikler eller andre kilder
  • at man kan forholde sig kritisk til mediernes fremstilling af videnskab (gennemskue fake news)
  • at man kan fremlægge, evaluere og argumentere for videnskabelige resultater
  • og dermed kan stille og finde svar på videnskabelige spørgsmål
  • og endelig at man kan beskrive og forklare videnskabelige fænomener

Udvalgte Artikler (efter årstal)

Alving, B. (2021) Increasing Scientific Literacy with Citizen Science. In: Citizen Science Skilling for Library Staff, Researchers, and the Public. - Section Editor Jitka Stilund Hansen. v1.0. Series: Citizen Science for Research Libraries — A Guide. Published by LIBER Citizen Science Working Group

Aristeidou, M., & Herodotou, C. (2020). Online Citizen Science: A Systematic Review of Effects on Learning and Scientific Literacy. Citizen Science: Theory and Practice, 5(1). doi:10.5334/cstp.224

Golumbic, Y. N., Fishbain, B., & Baram-Tsabari, A. (2020). Science literacy in action: understanding scientific data presented in a citizen science platform by non-expert adults. International Journal of Science Education, Part B, 1-16. doi:10.1080/21548455.2020.1769877

Shaffer, J. F., Ferguson, J., & Denaro, K. (2019). Use of the Test of Scientific Literacy Skills Reveals That Fundamental Literacy Is an Important Contributor to Scientific Literacy. Cbe-Life Sciences Education, 18(3), 10. doi:10.1187/cbe.18-12-0238

Chang Rundgren, S.-N., & Rundgren, C.-J. (2017). What are we aiming for?—A Delphi study on the development of civic scientific literacy in Sweden. Scandinavian journal of educational research, 61(2), 224-239. doi:10.1080/00313831.2015.1120231

Khishfe, R. (2014). A Reconstructed Vision of Environmental Science Literacy: The case of Qatar. International Journal of Science Education, 36(18), 3067-3100. doi:10.1080/09500693.2014.951980

Gormally, C., Brickman, P., & Lutz, A. (2012). Developing a Test of Scientific Literacy Skills (TOSLS): Measuring Undergraduates' Evaluation of Scientific Information and Arguments. Cbe-Life Sciences Education, 11(4), 364-377. doi:10.1187/cbe.12-03-0026

Bonney, R., Cooper, C. B., Dickinson, J., Kelling, S., Phillips, T., Rosenberg, K. V., & Shirk, J. (2009). Citizen Science: A Developing Tool for Expanding Science Knowledge and Scientific Literacy. Bioscience, 59(11), 977-984. doi:10.1525/bio.2009.59.11.9

Syddansk Universitetsbibliotek
Odense - Esbjerg - Kolding - Slagelse - Sønderborg
Tlf: +45 6550 2100
Email: sdub@bib.sdu.dk

Åbningstider.