Aktiver forkortelser for tidsskriftstitler

Aktiver forkortelser til tidsskriftstitler (Journal Terms)

Denne side er til brugere, der skal benytte et referencesystem, der forkorter tidsskriftets titel i referencelisten. Hvis du kun skal benytte et system, hvor tidsskriftets titel ikke forkortes (fx APA), kan du springe denne del over og gå videre til "Indstil *Find full text' funktion".

I visse referencesystemer forkortes tidsskrifters titler efter et særligt regelsæt.Journal bliver til J, International bliver til Int etc. Det gælder bl.a. systemerne NLM (Vancouver), Harvard og IEEE.

I Endnote programmet eksisterer "Journal Term Lists" for forskellige fagområder, som kan aktiveres ved behov. Når en liste for et fagområde er aktiveret, vil Endnote, når du vælger en af ovenstående referencesystemer, automatisk forkorte tidsskriftets titel efter gældende norm, såfremt tidsskriftet& hører til valgte fagområde.

Skal du benytte et referencesystem fx NLM (Vancouver), Harvard og IEEE, som forkorter tidsskriftets titel i referencelisten, så følg nedenstående guide.

Aktiver forkortelser til tidsskriftstitler - instruktion

Aktiver forkortelser for tidsskriftstitler

1. Åbn Tools/Open Term Lists/Journal Term List.
    pc24

2. Skift til fanen Lists, marker Journals og tryk på Import Lists.
    pc25

3. Vælg det fagområde, som du skal bruge tidsskriftsforkortelser fra og tryk Åbnpc26
    Du kan kun vælge ét fagområde. Hvis du skal bruge flere, skal du gentage processen.

4. Du vil få vist hvor mange forkortelser, der er lagt ind. Medicin er her det største fagområde.
    Tryk på OK, og tryk på Close.
  5. pc27

6. Når du har aktiveret en liste for et fagområde (el. flere), vil du nu se, at tidsskriftstitler i dine referencer, vil figurere i forkortet form i den kolonne, der hedder Alternate Journal/Title. Det er den oplysning skabelonerne til NLM (Vancouver), Harvard og IEEE benytter, når der skal dannes referencelister i dit dokument.

7. Gå til næste side: "Indstil "Find full text" funktion".

Aktiver forkortelser for tidsskriftstitler

1. Åbn Tools/Open Term Lists/Journal Term List.
    mac15

2. Skift til fanen Lists, marker Journals og tryk på Import List.
    undefined

3. Åbn Programmer / EndnoteX9 / Terms og det fagområde, du har brug for forkortelser fra - herunder er Medical valgt - og tryk Choose
    (vælg evt. visningen Columns øverst for at se kolonnerne som nedenfor).
    mac17
  4. Du kan kun vælge ét fagområde af gangen. Hvis du skal bruge flere, skal du gentage processen.

5. Du vil nu få vist hvor mange forkortelser, der er lagt ind. Medicin er her det største fagområde.
    Tryk på OK og luk boksen.
    mac18

6. Når du har aktiveret en liste for et fagområde (el. flere), vil du nu se, at tidsskriftstitler i oversigten over dine referencer, vil figurere i forkortet form i den kolonne, der hedder Alternate Journal/Title. Det er den oplysning skabelonerne til NLM (Vancouver), Harvard og IEEE benytter, når der skal dannes referencelister i dit dokument.

7. Gå til næste side: "Indstil "Find full text" funktion".