Syddansk Universitetsbibliotek - LibGuides
Endnote er et selvstændigt program, du installerer på din computer. Via en plugin-funktion kan Endnote benyttes i Word og Powerpoint. Du har således både programmet, hvor du har dit bibliotek med referencer og evt. vedhæftede artikler - og en adgang til dit Endnotebibliotek via Word el. Powerpoint.
Endnote fungerer i første omgang ved, at man i Endnote-programmet opretter et bibliotek (på MACs oprettes det automatisk).
Herefter downloader man reference-filer fra forskningsdatabaser - alternativt indtaster dem manuelt i sit Endnotebibliotek.
Via et worddokument eller powerpoint kan man nu sætte udvalgte referencer ind i sin tekst, imens man skriver, hvortil der automatisk og løbende vil blive dannet en litteraturliste i bunden af dokumentet.
EndNote er udviklet af Clarivate Analytics, som er en del af forlaget Thomson Reuters. Programmets plugin-funktion er udviklet til Microsoft Word og Powerpoint, men man kan med lidt god vilje også bruge Endnote i et Google Dokument - det er dog nødvendigt til sidst at have et Word-program for at 'afslutte' opgaven.
Inden du kan bruge Endnote, skal du gennemføre nedenstående:
Følg de næste sider under 1. Kom i gang med Endnote, så giver du dig selv de bedste betingelser for at bruge Endnote.
Syddansk Universitetsbibliotek Odense | Esbjerg | Kolding | Slagelse | Sønderborg +45 6550 2100 | sdub@bib.sdu.dk