Indsæt referencer i teksten

Indsæt referencer i din tekst

I mens du skriver i dit dokument, kan du løbende indsætte referencer fra dit bibliotek i din tekst. Når du har indsat en reference i teksten, genereres en 'post' med den fulde bibliografiske reference i bunden af dit dokument. Dette er din referencelisten, der bliver dannet.

Herunder kan du se, hvordan du sætter referencer fra dit Endnote-bibliotek ind i din tekst.

Alle undersider af 3. del af guiden tager udgangspunkt i, at 1) Worddokumentet, der skal indsættes referencer i, er åbent, 2) fanen Endnote X9 er markeret/åben og 3) at du har udvalgt din referencestandard.

OBS!

• Hvis du skal indsætte referencer fra et delt bibliotek, så sørg for at kun at have det delte bibliotek åbent i Endnote-programmet ved siden af.
  • Hvis du skal indsætte referencer fra en delt gruppe, skal du gå i dine Settings i Word / Endnote-fanen og ændre til at indsætte referencer fra dit Endnote Online bibliotek. Se 3. Brug Endnote i Word / Brug Endnote Online i Word.

Indsæt referencer i teksten

1. Sæt din markør i teksten, hvor du ønsker referencen skal indsættes.
  2. Tryk på den store knap Insert citation øverst til venstre.
    word2

3. En boks åbner, hvor du nederst i venstre hjørne, kan se hvilket bibliotek, du søger i.
    Søg efter den reference, du vil sætte ind ved at skrive i det øverste felt og tryk Find (alternativt tryk på Enter). Du kan søge fra titlen, forfatterens efternavn, etc.
    Udvælg den reference, du vil sætte ind ved at dobbeltklikke på den (her er kun én, men der kan være flere mulige i din søgning), alternativt markér den og tryk Insert.
    word4

4. Referencen er nu sat ind i teksten med den referencestandard, du har valgt. Feltet bliver gråt, hvis du trykker på det, og du kan ikke rette i det i Word. Hvis du vil rette i referencen, skal du rette i Endnote-biblioteket og gemme (CTRL+S). Herefter trykker du Update citations and Bibliography i Worddokumentet.
    Herunder kan du se, at din referenceliste, straks efter du har indsat den første reference, begynder at tage form.
    word5
    Den autogenererede r​​​​​eferenceliste vil altid fremgå sidst i dit dokument. Undgå at indsætte/skrive tekst efter denne referenceliste.

TIP: Efter du har indsat den første reference i dit dokument, bør du indsætte en overskrift til din referenceliste lige over den første reference. Indsæt også et tvungent sideskift lige over titlen ved at sætte markøren, hvor sideskiftet skal være og trykke CTRL+Enter, så har du hele tiden styr på, at den sidste side indeholder din referenceliste.

OBS: Selv om du benytter den samme reference flere gange forskellige steder i dokumentet, bliver referencen ikke gentaget i referencelisten. Sletter du et afsnit med en reference, slettes referencen også i referencelisten.

1. Sæt din markør i teksten, hvor du ønsker referencen skal indsættes.
  2. Tryk på den store knap Insert citation øverst til venstre.

Søg efter den reference, du vil sætte ind ved at skrive i det øverste felt og tryk Enter. Du kan søge på noget fra titlen, forfatterens efternavn, etc.
    Udvælg den reference, du vil sætte ind ved at dobbeltklikke på den, alternativt markér den og tryk Insert. (Vær evt. opmærksom på om record number stemmer overens.)

4. Referencen er nu sat ind i teksten med den referencestandard, du har valgt. OBS: Hvis du opdager fejl i referencen, skal fejlen rettes i Endnote-biblioteket og gemmes (CMD+S). Herefter trykker du Update citations and Bibliography i Worddokumentet.
    I bunden af dokumentet kan du se, at din referenceliste er begyndt at tage form.

Den autogenererede r​​​​​eferenceliste vil altid fremgå sidst i dit dokument. Undgå at sætte tekst efter denne referenceliste.

TIP: Efter du har indsat den første reference i dit dokument, bør du indsætte en overskrift til din referenceliste lige over den første reference. Indsæt også et tvungent sideskift lige over titlen ved at sætte markøren, hvor sideskiftet skal være og trykke CMD+Enter, så har du hele tiden styr på, at den sidste side indeholder din referenceliste.