EndnoteX9-Guiden - Referencesoftware

Tilføj sidetal på referencer i teksten

Tilføj sidetal til referencen i teksten*

I visse referencestandarder (fx APA, Chicago, MLA) noteres et sidetal for det specifikke sted, man henviser til i kilden. Vi kalder dem sidehenvisninger. Traditionelt set kommer disse referencestandarder fra Humaniora og Samfundsvidenskaberne, hvor det er skik og brug bl.a. at henvise til større værker med mange sider. Sidehenvisningerne en således service til læseren.

Harvard-standarden bruger traditionelt set ikke sidehenvisninger. Hvis man ønsker at bøje denne regel, er det er muligt at ændre indstillingen på Harvard skabelonen i Endnote. Se 2. Brug Endnote / Styles nederst på siden.

*) For dig, der bruger referencesystemer med nummeriske kildehenvisninger (NLM, Vancouver, IEEE, JAMA), er dette ikke relevant.

Indsæt sidetal

1. Marker i teksten den reference, du vil indsætte en sidehenvisning på, så den bliver grå.
  2. Tryk på knappen Edit & Manage Citations øverst i den tværgående menu - eller højreklik og tryk Edit Citations --> More.
  3. I feltet Pages noteres sidetallet/-ene, som du specifikt vil henvise til, ved denne reference dette sted i dit dokument.
    word6

4. Sidetallet vil nu fremgå af referencen præcis ved denne reference på dette sted i dokumentet.
    word7

5. Sidehenvisninger er 'lokale' og vises kun, hvor de er indsat. Hvis du skal bruge samme reference et andet sted i dit dokument, er der ikke automatisk den samme sidehenvisning dér, så der må du tilføje sidetallet (eller et andet sidetal).
  3. I feltet Pages noteres sidetallet/-ene, som du specifikt vil henvise til, ved denne reference, dette sted i dit dokument.