Verdensmål - SDG: Videnskabelige artikler

SDG Libguide v1.0

Akademiske artikler

Om emnesøgning:

SDU biblioteket abonnerer på 100+ artikeldatabaser, som har hver sin faglige profil. Nogle baser er snævert rettet mod et enkelt emne, andre er mere tværfaglige. SDG er et meget bredt emne, som du kan finde artikler om i stort set alle baser. Sådan navigerer du optimalt i de forskellige databaser:

1. Lav en emnesøgning i en fagdatabase, som man normalt bruger indenfor dit område. Tilføj søgeord som Sustainable, Global Development, SDG osv.
  2. Lav en emnesøgning i en tværfaglig database. Tilføj søgeord der trækker resultatet i retning af dit fagområde såsom Management, Strategy osv.

Om adgang til artikler:
Studerende og ansatte ved SDU har online adgang til langt de fleste artikler. OBS: For at få fuld adgang skal du gå ind via en af bibliotekets databaser, ikke via Google! Du skal bruge dit SDU login. Hvis du ikke kan få adgang til artiklen online, kan du altid bestille en trykt kopi på biblioteket.

Eksterne lånere kan få adgang til artikler på det fysiske bibliotek eller bestille artikler i trykt kopi. Måske koster det et gebyr, spørg gerne biblioteket på forhånd.

Udvalgte artikelbaser

Disse databaser har særligt fokus på SDG og bæredygtighed:

SDG søgefiltre

• Scopus
    En tværfaglig database, som kan bruges til alle emner. I Scopus kan du kombinere med særlige SDG søgefiltre, som afgrænser resultatet i forhold til de enkelte Verdensmål 1-17. Klik på Advanced document search og find de præ-genererede søgninger nederst til højre.

Fagportaler

SDG portal hos Springer-Nature,som er et af de største og mest anerkendte videnskabelige forlag. Dyk ned i hvert enkelt Verdensmål og få Suggested Readings blandt forlagets udgivelser indenfor forskellige kategorier: bøger, artikler, Opinion Pieces mm.

Artikler fra PubMed