Layout Referenceliste

Layout på referenceliste i Word

Ved valg af visse referencesystemer fx Vancouver og NLM er det en kendt sag at referencelisten kan se lidt rodet ud, da efterfølgende linjer på en reference ikke vises med indryk, eller vises med for mange indryk. Se eksempel herunder, hvor linje 2 og 4 starter ude i margin, hvilket mange synes ser klodset ud:

Den nemme løsning er at leve med det, imens man skriver, og så rette layoutet i worddokumentet til sidst, når man har slået Endnote fra og konverteret til ren tekst.

Det er dog muligt i Endnote at rette selve skabelonen for det valgte referencesystem.

Nedenfor vises med udgangspunkt i NLM-skabelonen, hvordan du kan ændre layoutet af referencelisten, som den vises i Word-dokumenter.

Vær opmærksom på, at du kan komme ud for at skulle gøre det igen, hvis du på et tidspunkt bliver nødt til at opdatere programmet.

Ændre layout referenceliste

1. Åbn Endnote programmet.
  2. Vælg den style, du ønsker at redigere layout på, øverst i den tværgående menu.
  3. Vælg fanen Edit / Output Style / Edit [navn].
  4. Skabelonen åbnes 'ovenpå' dit bibliotek.
  5. Tryk i venstremenuen på Layout.

6. I de to tomme felter, kan du beslutte det, hver reference hhv. skal starte og slutte med. Er du fx ikke glad for TAB-indrykket efter referencens indledende nummer, kan du slette pilen efter Bibliography Number. (Det gøres ikke i dette eksempel).
  7. Nederst i højre hjørne ved Hanging Indent, kan du tilføje eller fjerne automatiske indryk.
  8. For at få ovenstående eksempel på en referenceliste til at indrykke linje 2 og 4 fra margin, skifter du ved Hanging Indent fra None til All Paragraphs ved at trykke på den lille pil til højre.

9. Gem denne ændring ved at tryk på fanen File / Save as og gem med et navn, du selv vælger fx NLM - ændret layout.

Du har nu oprettet en ny skabelon med det nye navn. Vælger du skabelonens originale navn, overskriver du den originale skabelon.

10. Nu kan du i worddokumentet skifte referencesystem til den nye skabelon. Du søger den frem via Select Another Style, og taster i dette eksempel NL hurtigt efter hinanden. Har du valgt at overskrive originalen, skal du opdatere med knappen Update citations & Bibliography.
    Hvis du har valgt Hanging Indent for All Paragraphs, vil alle linjer nu starte med et indryk fra margin. Se eksempel nedenfor:
  1. Åbn Endnote programmet.
  2. Udvælg den style, du ønsker at redigere layout på, i panelet til højre under den pt. markerede references data.
  3. Vælg fanen Edit / Output Style / Edit [navn].
  4. Skabelonen åbnes 'ovenpå' dit bibliotek.
  5. Tryk i venstremenuen på Layout.

8. For at få ovenstående eksempel på en referenceliste til at indrykke linje 2 og 4 fra margin, skiftes ved Hanging Indent fra None til All Paragraphs ved at trykke på den lille pil til højre.

10. Nu kan du i worddokumentet skifte referencesystem til den nye skabelon. Du søger den frem via Select Another Style, og taster i dette eksempel NL hurtigt efter hinanden. Har du valgt at overskrive originalen, skal du opdatere med knappen Update citations & Bibliography.