Gå tilbage til hovedindhold.

Syddansk Universitetsbibliotek - LibGuides

God Akademisk Praksis

Brug af AI på SDU

SDU har udviklet følgende regelsæt om brugen af AI til dig som studerende:
SDUs aktuelle regelsæt om AI.

Følgende vejledning er parafraseret ud fra dette.

1. Må man som studerende bruge AI i forbindelse med undervisningen?

  • Det varierer fra fag til fag. Du vil kunne læse i fagbeskrivelsen, hvis du ikke må benytte generative AI-værktøjer i forbindelse med undervisningen og afleveringer.

2. Må man som studerende bruge AI i forbindelse med eksamen?

  • Det er ikke tilladt at bruge generativ AI i forbindelse med skriftlige stedprøver eller mundtlige prøver. Det gælder også til skriftlige stedprøver/mundtlige prøver, hvor alle hjælpemidler er tilladt.
  • Det er tilladt at bruge generativ AI i forbindelse med afleveringer og projekter, herunder afsluttende projekter, hvis det er tilladt i faget, og hvis du følger god akademisk praksis (som beskrevet i denne guide).
  • Hvis du bruger generativ AI i strid med SDU's retningslinjer, vil det blive betragtet som kommunikation med andre og dermed eksamenssnyd. Det gælder også til skriftlige stedprøver/mundtlige prøver, hvor alle hjælpemidler er tilladt, medmindre andet specifikt er angivet i fagbeskrivelsen eller eksamensopgaver.

3. Hvilke gode grunde kan der være til at bruge AI?

  • Hvis det er tilladt at bruge AI-værktøjet i faget, kan generativ AI, herunder ChatGPT, Bard mfl. være nyttig i forbindelse med din læring fx til:
    • gennemlæsning af og feedback på tekst/sprog
    • strukturering af ideer eller indhold
    • sammenfatning af større mængder information
    • brainstorming og idegenerering.

4. Hvilke gode grunde kan der være til IKKE at bruge AI?

  • Undgå at bruge mainstream AI-værktøjer, som ChatGPT eller Bard til din litteratursøgning. Nogle AI-værktøjer er lidt for kreative og har det med at 'hallucinere' falske oplysninger fx referencer. Dvs. de kan finde på at kombinere og klippe forskellige tekster og oplysninger sammen, og således danne kilder, der slet ikke findes.

5. Hvad er god akademisk praksis, når man bruger AI-værktøjer til fx en tekst?

  • Ligesom med andre kilder eller hjælpemidler, du bruger i forbindelse med afleveringer på din uddannelse, skal du citere korrekt, så der ikke er nogen tvivl om, hvem der er ophavsperson til outputtet.
  • Hvis det er tilladt at anvende generativ AI (fx Chat GPT) i en tekst/præsentation/aflevering, skal du angive hvor og hvordan, du har brugt den. Du skal citere generativ AI, når du omskriver en tekst, som en generativ AI har skrevet (parafrasering), eller citerer eller anvender indhold, lavet af en generativ AI i dit arbejde (både tekst, billeder, data, video eller andet). Hvordan du skal citere AI'en, afhænger af det referencesystem, som du har valgt.
  • Overvej om AI'en er en valid kilde for faktuelle oplysninger til citat. Der kan være andre kilder, som er bedre at bruge.  

6. Hvad skal man i øvrigt huske, hvis man bruger AI?

    Vær kritisk over for AI-output. AI garanterer ikke nøjagtighed, så resultaterne er ikke altid pålidelige eller relevante.
  • Erkend at AI kan have forudindtagelser. Vurder outputtet kritisk.
  • Overvej de etiske aspekter ved at bruge AI.
  • Vær opmærksom på at de fleste generative AI-løsninger er bygget, så brugernes input bliver brugt til at træne modellen yderligere, eller kan blive læst af udbyderens medarbejdere. Selv om udbyderen lover at lade være, kan du ikke være sikker.
  • Husk, det er dig, der er studerende, ikke AI. Det intellektuelle arbejde skal komme fra dig. AI skal alene ses som et hjælpeværktøj.

7. Hvad gælder hvis jeg skal publicere fx en artikel i et tidsskrift, hvor jeg brugt AI?

  • Hvis du skal publicere et værk, hvor du har brugt AI, skal du være opmærksom på, at forlag/udgiver kan have regler for, når AI bliver brugt som fx medforfatter. Reglerne for om generativ AI kan være medforfatter, og hvordan det skal citeres varierer fra forlag til forlag. Som udgangspunkt kan AI ikke på nuværende tidspunkt være medforfatter i videnskabeligt regi, da en AI ikke kan tage ansvar for teksten, den skriver. Læs mere under COPE.

Adgang til AI-værktøjer

Scite.ai

Biblioteket giver gennem A-Z Databaselisten adgang til litteratursøgningsværktøjet Scite.ai, som er bygget på ChatGPT 4. Der er adgang for for SDU-studerende og -ansatte samt ansatte i ved universitetshospitalerne i Region Syd og på OUH.

Den primære funktion i Scite er, at man kan søge et emne, titel el. lign. frem, og så få en liste af relevante referencer samt data for, hvor meget de listede referencer bliver citeret, og om de bliver citeret positivt eller mere kritisk. Tilsvarende mainstream-AI-værktøjerne, hvor man kan spørge og søge viden, har værktøjet Scite også en assistent. Forskellen er dog, at Scite kun søger ned i tekster, der har et DOI-nummer vedhæftet.

Det er lykkes Scite at lave aftaler om brug af data med rigtig mange store forlag og forskningsdatabase udbydere. Dog er der ingen aftale med Elsevier. Dvs. at Scite derfra kun har adgang til materiale, der er publiceret med Open Access. Har du lyst til at lære mere om Scite, kan du orientere dig i slides'ne herunder. Du kan også læse mere om Scite i Nicholson et al.s artikel fra Quantitative Science Studies (2021).

Copilot

Gennem din SDU-office konto har du også adgang til Microsofts Copilot. Copilot er bygget på samme sprogmodel som ChatGPT kombineret med Microsofts Bing-søgemaskine. Du kan finde mere information her: Copilot chat.


Lidt mere om AI

ChatGPT, Copilot, Bard og Gemini er alle efterhånden kendte AI-modeller, og flere kommer hele tiden til. Disse modeller (Generativ Artificial Intelligence, Large Language Models - LLM eller Generative Pretrained Transformer - GPT) er trænet på enorme mængder tekst, lyd, billeder og videoer på nettet. Ekstremt forsimplet imiterer en generativ AI-model kendt materiale ved at beregne en sandsynlighed for det næste ord, den næste tone eller den næste streg.

Pas på bias og upassende indhold

En generativ AI er ikke et orakel, og den har ingen indbygget moral. Dvs. den kender ikke forskel på sandt og falsk eller godt og ondt. Modellerne udarbejder svar på basis af en blanding af tekster med kønsdiskriminerende, racistisk indhold, voldelige videoer, og smuk kunst, skøn musik og smukke, positive og moralske tekster. Det vil sige, at modellerne kan finde på at give svar, der kan opfattes som åbenlyst problematiske.

AI-indstillinger: fakta eller fiktion?

Når du arbejder (prompter) med AI, kan du i nogle tilfælde indstille, hvor kreativt dit output skal være. Forskellige modeller kan have forskellige indstillinger i forhold til, hvad den skal prioritere, og du skal som bruger forholde dig til, hvor tæt på sandheden, dine resultater skal være. Skal modellen være god til at skrive, men til gengæld kunne finde på at "hallucinere", som fx at referere en artikel, der ikke eksisterer? Eller skal den være tættere på sandheden, men til gengæld ikke kunne skrive en god og inspirerende tekst? Det kommer an på dit formål, og du må derfor altid forholde dig kritisk til dine AI-generede resultater. Det er kendt at visse modeller er lidt for kreative og finder på ikke-eksisterende facts eller fx falske referencer og kilder. Tjek derfor altid rigtigheden af den info den giver dig!

Syddansk Universitetsbibliotek
Odense | Esbjerg | Kolding | Slagelse | Sønderborg
+45 6550 2100 | sdub@bib.sdu.dk