Syddansk Universitetsbibliotek - LibGuides
SDU har udviklet følgende regelsæt om brugen af AI til dig som studerende:
SDUs aktuelle regelsæt om AI.
Følgende vejledning er parafraseret ud fra dette.
1. Må man som studerende bruge AI i forbindelse med undervisningen?
2. Må man som studerende bruge AI i forbindelse med eksamen?
3. Hvilke gode grunde kan der være til at bruge AI?
4. Hvilke gode grunde kan der være til IKKE at bruge AI?
5. Hvad er god akademisk praksis, når man bruger AI-værktøjer til fx en tekst?
6. Hvad skal man i øvrigt huske, hvis man bruger AI?
7. Hvad gælder hvis jeg skal publicere fx en artikel i et tidsskrift, hvor jeg brugt AI?
Biblioteket giver gennem A-Z Databaselisten adgang til litteratursøgningsværktøjet Scite.ai, som er bygget på ChatGPT 4. Der er adgang for for SDU-studerende og -ansatte samt ansatte i ved universitetshospitalerne i Region Syd og på OUH.
Den primære funktion i Scite er, at man kan søge et emne, titel el. lign. frem, og så få en liste af relevante referencer samt data for, hvor meget de listede referencer bliver citeret, og om de bliver citeret positivt eller mere kritisk. Tilsvarende mainstream-AI-værktøjerne, hvor man kan spørge og søge viden, har værktøjet Scite også en assistent. Forskellen er dog, at Scite kun søger ned i tekster, der har et DOI-nummer vedhæftet.
Det er lykkes Scite at lave aftaler om brug af data med rigtig mange store forlag og forskningsdatabase udbydere. Dog er der ingen aftale med Elsevier. Dvs. at Scite derfra kun har adgang til materiale, der er publiceret med Open Access. Har du lyst til at lære mere om Scite, kan du orientere dig i slides'ne herunder. Du kan også læse mere om Scite i Nicholson et al.s artikel fra Quantitative Science Studies (2021).
Gennem din SDU-office konto har du også adgang til Microsofts Copilot. Copilot er bygget på samme sprogmodel som ChatGPT kombineret med Microsofts Bing-søgemaskine. Du kan finde mere information her: Copilot chat.
ChatGPT, Copilot, Bard og Gemini er alle efterhånden kendte AI-modeller, og flere kommer hele tiden til. Disse modeller (Generativ Artificial Intelligence, Large Language Models - LLM eller Generative Pretrained Transformer - GPT) er trænet på enorme mængder tekst, lyd, billeder og videoer på nettet. Ekstremt forsimplet imiterer en generativ AI-model kendt materiale ved at beregne en sandsynlighed for det næste ord, den næste tone eller den næste streg.
En generativ AI er ikke et orakel, og den har ingen indbygget moral. Dvs. den kender ikke forskel på sandt og falsk eller godt og ondt. Modellerne udarbejder svar på basis af en blanding af tekster med kønsdiskriminerende, racistisk indhold, voldelige videoer, og smuk kunst, skøn musik og smukke, positive og moralske tekster. Det vil sige, at modellerne kan finde på at give svar, der kan opfattes som åbenlyst problematiske.
Når du arbejder (prompter) med AI, kan du i nogle tilfælde indstille, hvor kreativt dit output skal være. Forskellige modeller kan have forskellige indstillinger i forhold til, hvad den skal prioritere, og du skal som bruger forholde dig til, hvor tæt på sandheden, dine resultater skal være. Skal modellen være god til at skrive, men til gengæld kunne finde på at "hallucinere", som fx at referere en artikel, der ikke eksisterer? Eller skal den være tættere på sandheden, men til gengæld ikke kunne skrive en god og inspirerende tekst? Det kommer an på dit formål, og du må derfor altid forholde dig kritisk til dine AI-generede resultater. Det er kendt at visse modeller er lidt for kreative og finder på ikke-eksisterende facts eller fx falske referencer og kilder. Tjek derfor altid rigtigheden af den info den giver dig!
Syddansk Universitetsbibliotek Odense | Esbjerg | Kolding | Slagelse | Sønderborg +45 6550 2100 | sdub@bib.sdu.dk