Gå tilbage til hovedindhold.

Syddansk Universitetsbibliotek - LibGuides

EndNote21-guiden

Endnote 21

Deling af referencer

...er oplagt, hvis du skal samarbejde med andre om et projekt eller en opgave.

Du kan dele dine referencer med andre på flere måder:

  1. Deling af dit bibliotek (anbefales næsten altid).
  2. Deling af en gruppe (anbefales sjældent).
  3. Deling af referencer via Words "Travelling Library".

INDEN DU KAN DELE!

  • både du og den/dem du vil dele med, skal have EndNote installeret.
  • for begge gælder, at der skal være konfigureret en synkronisering fra EndNote-bibliotek til EndNote Online konto. Hvis I ikke har gjort det, så gennemgå 1.3. Konfigurer Sync (backup i MyEndnoteWeb) først.

OBS!

Sådan deler du et bibliotek med en eller flere kolleger

Deling af et bibliotek er den delingsfunktion, der giver både dig og modtageren af invitation til biblioteket flest tilgængelige funktionaliteter.
Vi anbefaler oftest denne delingsmulighed, da den fungerer bedst for de fleste samarbejdsprojekter.

Hvis du vil dele dit bibliotek, skal du gøre følgende:

  1. Sørg for at dit bibliotek er synkroniseret til MyEndnoteWeb, og at dem, du vil dele med, har installeret EndNote og konfigureret en konto på MyEndnoteWeb.
  2. Vælg File / Share i øverste tværgående menu. (OBS! Share er ikke aktiv, før du har sync'et dit bibliotek - gå tilbage til forrige punkt).

     
  3. Du vil se følgende vindue.
    • Indtast mailen til den eller de personer, du ønsker at dele dit bibliotek med i området "Enter email addresses separated by commas". Mailen skal være den mail, vedkommende har registreret sig med på www.myendnoteweb.com.
    • Sørg for at markere Read & Write, hvis vedkommende skal kunne tilføje eller fjerne referencer i dit bibliotek,
    • Tryk på Invite.
       
  4. Den person, du har inviteret, modtager nu en invitation pr. e-mail.
    Vedkommende skal åbne mailen, hvor adgangen til biblioteket skal verificeres.
    Se herunder.

Til dig, der er inviteret til at bruge et andet EndNote-bibliotek

  1. Hvis din kollega/studiekammerat har sendt dig en invitation til deling af et bibliotek, vil du modtage en mail, hvor du skal trykke på "Accept the invitation". (Hvis du ikke får en e-mail, kan det være, at du ikke har registreret dig som bruger og synkronisereret dit eget bibliotek til MyEndnoteWeb.)
  2. Når du accepterer, bliver du sendt til en side, hvor du skal logge ind med din mail og EndNote-kode.
  3. Nu kan du tilgå og arbejde i det delte bibliotek ved at åbne dit EndNote-program.
  4. Via Open Shared Library åbnes det delte bibliotek. Hvis biblioteket har mange referencer, kan det tage lidt tid, før man ser referencerne.
  5. Den, der åbner det delte bibliotek, får adgangen via online-forbindelsen og vil ikke få downloadet en kopi af biblioteket.
  6. Man skal altid starte EndNote med at åbne det delte bibliotek via i Open Shared Library.
  7. Herefter skal man i en ny boks vælge mail-adressen på den, der deler.
    Man kan godt have adgang til flere forskellige kollegers biblioteker, og man kan godt have flere forskellige (delte) biblioteker åbnet på samme tid.
  8. Når det delte bibliotek er åbent, kan man i et worddokument indsætte referencer derfra.

Sådan deler du en gruppe med en eller flere kolleger

Deling af en gruppe er kun praktisk, når ansvaret for projektet ligger 100% hos den, der 'ejer' gruppen, og når andre kun skal bidrage meget lidt. Vi anbefaler sjældent denne løsning, men den kan være relevant for enkelte. Når man deler en gruppe, får dem der er gæster i gruppen, ikke alle de funktioner, som gruppeejeren har. Derfor anbefaler vi næsten altid, at man deler hele biblioteket i stedet for.


  1. Sørg for at dit bibliotek er synkroniseret til MyEndnoteWeb, og at dem, du vil vil dele med, har installeret EndNote og konfigureret en konto på MyEndnoteWeb.
  2. Markér den gruppe, du vil dele.
  3. Højreklik på gruppen.
  4. Tryk på Share Group (eller klik på ikonet for Share this Group).



  5.  
  6. Du vil se følgende vindue:
    • Indtast mailen til den eller de personer, du ønsker at dele din gruppe med. Mailen skal være den mail, vedkommende har registreret sig med på www.myendnoteweb.com.
    • Sørg for at markere Read & Write, hvis vedkommende skal kunne tilføje, fjerne eller referencer i din gruppe,
    • Tryk på Invite.
       
  7. Den person, du har inviteret, modtager nu en e-mail, hvor adgangen skal verificeres. Se herunder.

Til dig, der er inviteret til en EndNote-gruppe

  1. Hvis du bliver inviteret til en kollega/studiekammerats gruppe, bliver du gjort opmærksom på det vha. en mail fra EndNote med navn på den, der inviterer og gruppens navn.
  2. Åben dit EndNote-bibliotek og synkroniser biblioteket (tryk Sync Status + Sync Now) , så nyeste data også bliver vist.
  3. I venstre side under "Group shared by others" vil du nu kunne se mailen på den, der ejer gruppen og gruppens navn.
  4. Klikker du på gruppen for at åbne den, vil den åbne i en browser på MyEndnoteWeb.
    Man kan altså kun arbejde med biblioteket via MyEndnoteWeb i en browser, (hvilket er en af grundene til, at vi anbefaler at dele hele biblioteket i stedet for).

    OBS! Skal du bruge gruppens referencer i Word? Ja, det skal du næsten altid. Fortsæt herunder:
     
  5. Log ind på www.myendnoteweb.com.
  6. Tryk på Organize i den øverste tværgående menu.
  7. Vælg Others Groups.
  8. Sørg for at der er markeret både ved Show og Use for Cite While You Write.
    delegruppe4


    Nu mangler du kun at indstille dit worddokument til at hente referencer fra den delte gruppe.
    Gå til brug af EndNote Online i Word i guiden under 3.6. Brug EndNote i Word / Brug EndNote Online i Word.

Traveling library

...  er en fordel, hvis I skal samarbejde om et projekt eller en opgave og har aftalt at skiftes til at skrive på samme dokument.

I et dokument med EndNote-referencer i, oprettes løbende et Traveling Library automatisk. Hvis du sender et worddokument til en anden fx via mail, kan vedkommende hente dokumentets referencer over til eget bibliotek. I deler således hverken bibliotek eller gruppe, men henter hinandens nye referencer, hver gang I sender dokumentet frem og tilbage imellem jer.


Windows

  1. Worddokumentet, som du har modtaget digitalt, skal du først gemme et sted på din computer med et ændret dokumentnavn.
  2. Åbn dokumentet fra den placering, hvor dokumentet er gemt.
  3. Tryk Export to Endnote og vælg Export Traveling Library.
  4. Tilføj til dit eksisterende bibliotek alternativt opret et nyt bibliotek. Oftest vil man tilføje til sit hovedbibliotek, men der kan være grunde til at oprette et sekundært bibliotek.
    undefined
  5. Når Export complete-boksen vises, er referencerne fra dokumentet kopieret til dit bibliotek, og du kan bruge referencerne herfra.

Mac

  1. Worddokumentet, som du har modtaget digitalt, skal du først gemme et sted på din computer med et ændret dokumentnavn.
  2. Åbn dokumentet fra den placering, hvor dokumentet er gemt.
  3. Under Tools trykker du på Export Traveling Library.
  4. Tilføj til dit eksisterende bibliotek alternativt opret et nyt bibliotek. Oftest vil man tilføje til sit hovedbibliotek, men der kan være grunde til at oprette et sekundært bibliotek.
  5. Når Export complete-boksen vises, er referencerne fra dokumentet kopieret til dit bibliotek, og du kan bruge referencerne herfra.

Syddansk Universitetsbibliotek
Odense | Esbjerg | Kolding | Slagelse | Sønderborg
+45 6550 2100 | sdub@bib.sdu.dk