Gå tilbage til hovedindhold.

Syddansk Universitetsbibliotek - LibGuides

Endnote20-guiden - Referencesoftware

En guide på dansk til dig, der vil lære at bruge Endnote 20, så du kan få styr på dine referencer.

Deling af referencer

...er oplagt, hvis du skal samarbejde med andre om et projekt eller en opgave.

Du kan dele dine referencer med andre på flere måder:

  1. Deling af dit bibliotek.
  2. Deling af en gruppe.
  3. Deling af referencer via Words "Travelling Library".

INDEN DU KAN DELE!

HALLO!

1. Deling af et bibliotek...

... er den delingsfunktion, der giver både ejer og modtager af biblioteket flest tilgængelige funktionaliteter. Vi anbefaler denne mulighed, da den fungerer bedst for de fleste samarbejdsprojekter.

  1. Sørg for at dit bibliotek er synkroniseret til MyEndnoteWeb.
  2. Sørg for at dem, du vil vil dele med, også har installeret Endnote og har konfigureret en konto på MyEndnoteWeb.
  3. Vælg File / Share i øverste tværgående menu. (OBS! Share er ikke aktiv, før du har sync'et dit bibliotek - gå tilbage til punkt 1).

     
  4. Du vil se følgende vindue.
    • Indtast mailen til den eller de personer, du ønsker at dele dit bibliotek med i området "Enter email adresses separated by commas". Mailen skal være den mail, vedkommende har registreret sig med på www.myendnoteweb.com.
    • Sørg for at markere Read & Write, hvis vedkommende skal kunne tilføje eller fjerne referencer i dit bibliotek,
    • Tryk på Invite.
       
  5. Den person du har inviteret, modtager nu en invitation pr. mail, hvor adgangen skal verificeres.
  6. Herefter kan vedkommende tilgå og arbejde i dit bibliotek ved at åbne sit Endnoteprogram.
  7. Via Open Shared Library åbnes dit delte bibliotek. Hvis biblioteket har mange referencer, kan det tage lidt tid før man ser referencerne.
  8. Vedkommende, der åbner det delte bibliotek, får adgang via online-forbindelsen og vil ikke få downloadet en kopi af biblioteket.
  9. Vedkommende skal altid starte EndNote med at åbne det delte bibliotek via i Open Shared Library.
  10. Når det delte bibliotek er åbent, kan man i et worddokument indsætte referencer derfra.

2. Deling af en gruppe...

... er kun praktisk, når det ansvaret for projektet ligger hos den, der 'ejer' gruppen, og når andre kun skal bidrage meget lidt til et projekt. Vi anbefaler sjældent denne løsning, men den kan være relevant for nogle.

Vedkommende, som får adgang til gruppen, får ikke alle de funktioner, som gruppeejeren har, hvilket kan være en grund til at vælge at dele hele biblioteket i stedet for.

  1. Sørg for at dit bibliotek er synkroniseret til MyEndnoteWeb, og at dem, du vil vil dele med, har installeret Endnote og konfigureret en konto på MyEndnoteWeb.
  2. Markér den gruppe, du vil dele.
  3. Højreklik på gruppen.
  4. Tryk på Share Group (eller klik på ikonet for Share this Group).



  5.  
  6. Du vil se følgende vindue:
    • Indtast mailen til den eller de personer, du ønsker at dele dit bibliotek med. Mailen skal være den mail, vedkommende har registreret sig med på www.myendnoteweb.com.
    • Sørg for at markere Read & Write, hvis vedkommende skal kunne tilføje, fjerne eller referencer i dit bibliotek,
    • Tryk på Invite.
       
  7. Den person du har inviteret, modtager nu en mail, hvor adgangen skal verificeres.
  8. Herefter kan vedkommende tilgå og arbejde i din gruppe ved at åbne sit EndNote-program og tilgå gruppen via Groups Shared by Others i menuen i venstre side.

Ved klik på gruppen, åbner den i EndNote Online på www.myendnoteweb.com. Vedkommende kan altså kun arbejde med biblioteket via EndNote Online.


Til dig, der har fået adgang til en andens gruppe

Hvis du har fået adgang til en andens gruppe, bør du indstille adgangen til, at du kan bruge den i Word (Cite while you write) også.

  1. Log ind på EndNote Online (www.myendnoteweb.com).
  2. Tryk på Organize i den øverste tværgående menu.
  3. Vælg Others Groups.
  4. Sørg for at der er markeret ved Show og Use for Cite While You Write.
    delegruppe4


    Læs mere om brug af EndNote Online i Word i guiden under 3. Brug EndNote i Word / Brug EndNote Online i Word.

3. Deling af referencer via Words "Traveling Library"...

... er er en fordel, hvis I skal samarbejde om et projekt eller en opgave og har aftalt at skiftes til at skrive på samme dokument.

I et dokument med EndNote-referencer i, oprettes løbende et Traveling Library automatisk. Hvis du sender et worddokument til en anden fx via mail, kan vedkommende hente dokumentets referencer over til eget bibliotek. I deler således hverken bibliotek eller gruppe, men henter hinandens nye referencer, hver gang I sender dokumentet frem og tilbage imellem jer.


  1. Worddokumentet, som du har modtaget digitalt, skal du først gemme et sted på din computer med et ændret dokumentnavn.
  2. Åbn dokumentet fra den placering, hvor dokumentet er gemt.
  3. Tryk Export to Endnote og vælg Export Traveling Library.
  4. Tilføj til dit eksisterende bibliotek alternativt opret et nyt bibliotek. Oftest vil man tilføje til sit hovedbibliotek, men der kan være grunde til at oprette et sekundært bibliotek.
    undefined
  5. Når Export complete-boksen vises, er referencerne fra dokumentet kopieret til dit bibliotek, og du kan bruge referencerne herfra.
  1. Worddokumentet, som du har modtaget digitalt, skal du først gemme et sted på din computer med et ændret dokumentnavn.
  2. Åbn dokumentet fra den placering, hvor dokumentet er gemt.
  3. Under Tools trykker du på Export Traveling Library.
  4. Tilføj til dit eksisterende bibliotek alternativt opret et nyt bibliotek. Oftest vil man tilføje til sit hovedbibliotek, men der kan være grunde til at oprette et sekundært bibliotek.
  5. Når Export complete-boksen vises, er referencerne fra dokumentet kopieret til dit bibliotek, og du kan bruge referencerne herfra.

Syddansk Universitetsbibliotek
Odense | Esbjerg | Kolding | Slagelse | Sønderborg
+45 6550 2100 | sdub@bib.sdu.dk