Syddansk Universitetsbibliotek - LibGuides
Systematiske reviews - også benævnt systematiske oversigtsartikler - har til formål, at besvare et præcist defineret forskningsspørgsmål, ved at indsamle al evidens, der passer ind i specifikt definerede kriterier. For at sikre kvalitet og minimere bias, udarbejdes et systematisk review ud fra forudgående systematiske, transparente og entydige metoder (1, 2).
Disse metoder vil være anvendelige både hvis det vedrører kvalitative som kvantitative studier.
En systematisk oversigtsartikel består af en række (mulige) trin. Afhængigt af reviewets emne, vil der inkluderes en kvantitativ analyse (metaanalyse).
Nedenstående oversigt angiver de gennemgående trin der indgår i udarbejdelse af reviewet (der kan indgå flere eller færre trin i processen) (3):
Sortering og udvælgelse af litteratur
På baggrund af de prædefinerede kvalifikationskriterier udvælges de fremsøgte studier der indgår i den videre analyse. Se også Sortering og udvælgelse samt Referenceværktøjer.
Udtræk af data og kritisk gennemgang af de inkluderede studier.
Kvaliteten af evidensen vurderes i henhold til studietypen, se også Udtræk af data / kvalitetsvurdering.
Evidenssyntese
Evidenssyntesen inkluderer en kvalitativ analyse (metodologisk beskrivelse af de inkluderede studier, styrker og begrænsninger, se (ref. 3), og hvis muligt, en kvantitativ analyse metaanalyse).
PRISMA statement (Preferred Reporting Items for Systematic reviews and Meta-Analyses) er en afrapporteringsguideline, der omfatter en række punkter, der bør indgå og afrapporteres, når man udarbejder og afrapporterer systematiske oversigtsartikler og metaanalyser. Se Afrapportering og PRISMA.
1. Cumpston M, Flemyng E, Thomas J, Higgins JPT, Deeks JJ, Clarke MJ. Chapter I: Introduction. In: Higgins JPT, Thomas J, Chandler J, Cumpston M, Li T, Page MJ, Welch VA (editors). Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions version 6.5. Cochrane, 2024. Available from www.training.cochrane.org/handbook
2. Campbell Collaboration: Better evidence for a better world.
3. Institute of Medicine of the National Academies. Standards for Systematic Reviews (2011).
4. McKenzie JE, Brennan SE, Ryan RE, Thomson HJ, Johnston RV, Thomas J. Chapter 3: Defining the criteria for including studies and how they will be grouped for the synthesis. In: Higgins JPT, Thomas J, Chandler J, Cumpston M, Li T, Page MJ, Welch VA (editors). Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions version 6.4 (updated August 2023). Cochrane, 2023. Available from www.training.cochrane.org/handbook.
Foruden den litteratur der henvises til under Referencer (ovenfor), kan du læse mere her:
Cochrane handbook for systematic reviews of interventions. (2024). (J. Higgins, J. Thomas, J. Chandler, M. Cumpston, T. Li, M. Page, & V. Welch, Eds.). Cochrane. https://training.cochrane.org/handbook/current
Cochrane Interactive Learning Module 3: Searching for studies
(Kun adgang med SDU E-mail ved oprettelse af brugerkonto. Modul til selvoplæring ved processen med systematisk søgning)
Se også referencer om Konceptualiseringsmodeller.
Kvalitative Systematiske Reviews:
Syddansk Universitetsbibliotek Odense | Esbjerg | Kolding | Slagelse | Sønderborg +45 6550 2100 | sdub@bib.sdu.dk