Gå tilbage til hovedindhold.

Syddansk Universitetsbibliotek - LibGuides

Litteratursøgning og reviews

Hvad er dit emne - eller forskningspørgsmål

Emne eller forskningsspørgsmålet er omdrejningspunktet for litteratursøgningen. Spørgsmålet skal være så fokuseret og struktureret som muligt. ​Stil kun få og eventuelt kun ét spørgsmål og hav fokus på, hvad du ønsker svar på. ​Et struktureret spørgsmål gør det lettere at opdele søgningen i blokke og derefter lave en systematisk litteratursøgning.

Der findes modeller (konceptualiseringsmodeller), som kan benyttes til formulering af forskningsspørgsmål. Modellerne bidrager til struktur og definition. Hvilken model der er mest hensigtsmæssigt at anvende, afhænger af emnet og kan bistå til udarbejdelsen af en protokol

Det er ikke sikkert, det er relevant med en model eller en protokol, så er du studerende så konsultér dín vejleder om dette.

Inden for Humaniora (især de klassiske discipliner) og Samfundsvidenskab ser vi meget sjældent brug af protokoller eller modeller som på f.eks. Sundhedsvidenskab, men det er stadig vigtigt, at du forsøger at strukturere din søgning. Den skal matche din problemformulering og ved at dokumentere dit arbejde med at udforme søgningen og søgeblokke, gør du det også lettere at genskabe eller gentage dine søgninger. Ligeledes er det også vigtigt at huske, at litteratursøgningen netop er en iterativ proces, hvor resultaterne fra den første søgning kan påvirke, hvordan du tilpasser dine søgeord og derefter går videre med en ny søgning - herved bliver din problemformulering også skarpere, og dit projekt bliver lettere at udføre. Det kan f.eks. være ved at få identificeret de præcise kernebegreber inden for dit område ved hjælp af databasernes kontrollerede emneord og derved inkludere de rigtige og ikke mindst få ekskluderet de irrelevante.

Konceptualiseringsmodeller

Eksempler på konceptualiseringsmodeller

CIMO: er en kvalitativ forskningstilgang, og bruges til at forstå komplekse sociale og organisatoriske fænomener – måden de opstår og ændrer sig over tid. C (Context), I (Intervention), M (Mechanism), O (Outcome). (Xia, 2000)

CoCoPOP: kan anvendes når der skal formuleres et forskningsspørgsmål, som relaterer sig til incidens eller prævalens af en sygdom, symptom, helbredstilstand etc. Co (Condition), Co (Context) POP (Population). Modellen beskriver fire elementer af et fokuseret klinisk spørgsmål. (Munn, 2015). 

PCC: anbefales i JBI Manual for Evidence Synthesis, når der skal formuleres forskningsspørgsmål til scoping reviews:
(P) Population, (C) Concept og (C) Context.

PEO: P (Population), E (Exposure) og O (Outcome) kan anvendes ved emner, som omhandler forhold mellem eksponering (exposure) og et sundhedsmæssigt udfald (outcome). (Bettany-Saltikov, 2016)

PICO: P (Patient / Problem / Population), I (Intervention), C (Comparator) og O (Outcome) (Eriksen, 2018 og McKenzie, 2023)
Du kan benytte dette PICO-skema (downloader) til, at formulere dit forskningsspørgsmål, og opdele din søgning.
PICO kan udvides til PICOT, hvor T (Timing / Type af studie) eller PICOS hvis S (Setting) er afgørende. 

PICo: kan anvendes når et bestemt fænomen er interessant i forhold til en patientgruppe, evt. i en bestemt kontekst:
P (Patient/problem/population), I (Phenomenon of Interest) og Co (Context). Du kan benytte dette PICO-skema (download) til, at formulere dit forskningsspørgsmål, og opdele din søgning. (Review Question, 2020)

PIRD: kan anvendes når der skal formuleres et forskningsspørgsmål som omhandler diagnostiske tests nøjagtighed (diagnostic test accuracy). P (Population), I (Index test), R (Reference test), D (Diagnosis of interest). (Campbell, 2015)

SPICE: er formuleret som: S (Setting), P (Population), I (Intervention), C (Comparison) and E (Evaluation) (Booth, 2006)

SPIDER: er en anden model tilpasset det kvalitative spørgsmål og er formuleret som:
S (Sample), PI (Phenomenon of Interest), D (Design), E (Evaluation) og R (Research type). (Cooke, 2012)

 

Referencer om søgespørsgmål og modeller

Bettany-Saltikov, J., & McSherry, R. (2016). How to do a systematic literature review in nursing : a step-by-step guide (Second edition ed.). McGraw Hill Open University Press. 

Booth, A., & Cleyle, S. (2006). Clear and present questions: formulating questions for evidence based practice. Library Hi Tech, 24(3), 355-368. https://doi.org/10.1108/07378830610692127 

Campbell, J. M., Klugar, M., Ding, S., Carmody, D. P., Hakonsen, S. J., Jadotte, Y. T., White, S., & Munn, Z. (2015). Diagnostic test accuracy: methods for systematic review and meta-analysis. Int J Evid Based Healthc, 13(3), 154-162. https://doi.org/10.1097/xeb.0000000000000061

Cooke, A., Smith, D., & Booth, A. (2012). Beyond PICO: the SPIDER tool for qualitative evidence synthesis. Qualitative Health Research, 22(10), 1435-1443. https://doi.org/10.1177/1049732312452938

Eriksen, M. B., & Frandsen, T. F. (2018). The impact of patient, intervention, comparison, outcome (PICO) as a search strategy tool on literature search quality: a systematic review. Journal of the Medical Library Association, 106(4), 420-431. https://doi.org/10.5195/jmla.2018.345 

McKenzie, J. E., Brennan, S. E., Ryan, R. E., Thomson, H. J., Johnston, R. V., & Thomas, J. (2023). Chapter 3: Defining the criteria for including studies and how they will be grouped for the synthesis. In J. P. T. Higgins, J. Thomas, J. Chandler, M. Cumpston, T. Li, M. J. Page, & V. A. Welch (Eds.), Cochrane handbook for systematic reviews of interventions (6.4. ed.). Wiley-Blackwell. https://training.cochrane.org/handbook/current/chapter-03 
Munn, Z., Moola, S., Lisy, K., Riitano, D., & Tufanaru, C. (2015). Methodological guidance for systematic reviews of observational epidemiological studies reporting prevalence and cumulative incidence data. Int J Evid Based Healthc, 13(3), 147-153. https://doi.org/10.1097/xeb.0000000000000054 

Review question 2.6.3. (2020). In Aromataris. E. & Munn Z (Eds.), JBI Manual for Evidence Synthesis. JBI. https://jbi-global-wiki.refined.site/space/MANUAL/4688141/2.6.2+Review+question

Xia, Yan, Anthony Tung Shuen Ho, and YuCheng Zhang. (2000). “Cimo-component integration model.” Proceedings Seventh Asia-Pacific Software Engeering Conference. APSEC 2000. IEEE, 2000. 

Syddansk Universitetsbibliotek
Odense | Esbjerg | Kolding | Slagelse | Sønderborg
+45 6550 2100 | sdub@bib.sdu.dk