Syddansk Universitetsbibliotek - LibGuides
Følgende gælder, hvis man skal henvise til et kapitel i en bog, hvor alle kapitler er skrevet af samme forfatter(e).
Komponenter | Eksempel (trykt format) | Eksempel (online format) | |
---|---|---|---|
Reference i teksten |
Forfatter (årstal, s. x)
|
Ifølge Maxwell (2013, s. 81) er risikoen større ved at begrænse sine spørgsmål til det, der direkte kan observeres. | Brinkmann & Kvale (2018, s. 48) bemærker, at det kan være en udfordring at finde ud af præcis, hvor mange interviews, der skal udføres. |
(Forfatter, årstal, s. x)
|
Risikoen er større ved at begrænse sine spørgsmål til det, der direkte kan observeres (Maxwell, 2013, s. 81). | Det kan være en udfordring at finde ud af præcis, hvor mange interviews, der skal udføres (Brinkmann & Kvale, 2018, s. 48) | |
Referencelisten |
Forfatter, A. A. (årstal). Kapiteltitel: Undertitel. I Værktitel (x. udg.*, s. xx-yy). Udgiver.
|
Maxwell, J. A. (2013). Research questions: What do you want to understand. I Qualitative Research Design: An interactive approach (3. udg., s. 73-86). SAGE Publications. | |
Forfatter, A. A. (årstal). Kapiteltitel: Undertitel. I Værktitel (x. udg.*, s. xx-yy). Udgiver. https://xxxxx.
|
Brinkmann, S. & Kvale, S. (2018). Planning an interview study. I Doing interviews (s. 39-56). SAGE Publications. https://dx. |
* Udgavenummeret medtages kun, hvis der er tale om anden udgave eller senere, en specielførste. udgave, eller hvis materialet er blevet revideret på anden vis.
Følgende gælder, hvis man skal henvise til et kapitel fra en antologi. I en antologi har hvert kapitel sin(e) forfatter(e), og hele bogen har én eller flere redaktører.
OBS!
Komponenter | Eksempel (trykt format) | Eksempel (online format) | |
---|---|---|---|
Reference i teksten |
Forfatter (årstal, s. x)
|
Midtgaard (2004, s. 157) sætter fokus på forholdet mellem deltagelse i fællesskaber og sundhed. | Robertson benytter TPACK som et værktøj til at udfordre den pædagogiske praksis (2019, s. 167). |
(Forfatter, årstal, s. x)
|
I kapitlet sættes der fokus på forholdet mellem deltagelse i fællesskaber og sundhed (Midtgaard, 2004, s. 157). | TPACK kan være et værktøj til at udfordre den pædagogiske praksis (Robertson, 2019, s. 167). | |
Referencelisten |
Forfatter, A. A. (årstal). Kapiteltitel: Undertitel. I B. B. Redaktør (red.), Værktitel (x. udg.*, s. xx-yy). Udgiver.
|
Midtgaard, J. (2004). Sundhed som social kapital. I P. Berliner (red.), Fællesskaber: En antologi om community psykologi (s. 157-190). Frydenlund. | |
Forfatter, A. A. (årstal). Kapiteltitel. I B. B. Redaktør (red.), Værktitel (x. udg.* s. xx-yy). Udgiver. https://xxxx
|
Robertson, S. L. (2019). Interactive Digital Instruction: Pedagogy of the 21st Century Classroom. I J. Keengwe & R. Byamukama (red.), Handbook of Research on Promoting Higher-Order Skills and Global Competencies in Life and Work (s. 166-180). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-6331-0.ch011 |
Forfatter |
|
Årstal |
|
Titel |
|
Værktitel |
|
Bind |
|
Udgave |
|
Sidetal |
|
Udgiver |
|
E-bøger |
|
Syddansk Universitetsbibliotek Odense | Esbjerg | Kolding | Slagelse | Sønderborg +45 6550 2100 | sdub@bib.sdu.dk